25 June 2020

New course will teach secondary school students about archaeology and proteins

Bevilling

Forskere fra Københavns Universitet har udviklet et tværfagligt forløb til gymnasieelever, som bringer dem helt tæt på forskning. Eleverne skal analysere arkæologiske fund og få et indblik i arbejdet som forsker. Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden.

Byggeri ved Thomas B. Thriges Gade i Odense.
Billede fra ombyggeriet af Thomas B. Thriges Gade i Odense. Foto: Colourbox.

Næste år får landets gymnasieelever mulighed for at dykke ned i arkæologiske fund og prøve kræfter med det nyeste teknologi inden for proteinkemi i et nyt tværfagligt forløb. Projektet hedder Next Generation Lab og er blevet støttet af Novo Nordisk Fonden med knap seks millioner kroner.

Det er Luise Ørsted Brandt, adjunkt ved Globe Institute, Københavns Universitet (KU), der står i spidsen for projektet, som udføres i tæt samarbejde med Statens Naturhistoriske Museum. Forløbet skal give gymnasieeleverne indblik i, hvad det vil sige at arbejde som forsker inden for det naturvidenskabelige felt.

”De kommer til at arbejde med en af de nyeste metoder, som vi forskere bruger i laboratoriet: En metode til at bestemme arter baseret på små forskelle i proteinet kollagen. Og de skal arbejde med ægte arkæologisk materiale,” siger Luise Ørsted Brandt.

”Vi håber, at vi kan give noget af vores passion for det her fagfelt videre og give indblik i, hvorfor det er relevant at arbejde med arkæologi. Vi vil også gerne give nogle konkrete eksempler på, hvordan en karriere inden for det naturvidenskabelige felt kan forme sig,” fortæller hun.

Knoglerester og lædersko

Eleverne kommer på et endagsbesøg på Statens Naturhistoriske Museum. Her skal de arbejde med materiale, der er fundet ved store arkæologiske udgravninger i Danmark. Blandt andet dem, der blev foretaget i forbindelse med byggeriet af den nye metro i København og ombyggeriet af Thomas B. Thriges Gade i Odense.

De skal arbejde med organisk materiale som knoglerester og læder fra eksempelvis sko, bælter og sværdskeder og handsker. Resultaterne kommer forskerne til at bruge i deres videre arbejde.

”Eleverne kommer til at være med til at skabe nye resultater og viden om de her steder, som mange formentlig kender i forvejen. Eksempelvis centrale dele af København og Odense. Vi kommer til at bruge de resultater, som de producerer, i vores undersøgelse af middelalderens Danmark. Det vil sige, at de bliver medskabere af forskningsresultater og ny viden om vores forhistorie,” fortæller Luise Ørsted Brandt.

Projektet sker i samarbejde med Statens Naturhistoriske Museum med deltagelse af Københavns Museum, Sydvestjyske Museer og Odense Bys Museer. Det løber over tre år og begynder 1. januar næste år.

I alt har Novo Nordisk Fonden støttet 11 forskellige projekter med 40 millioner kroner. Fælles for projekterne er, at de har fokus på skole- og virksomhedssamarbejder, som skal inspirere børn og unge til at gå en naturvidenskabelig og teknologisk vej.

Kontakt

Adjunkt Luise Ørsted Brandt, +45 28184020, luise.brandt@sund.ku.dk

Pressekontakt Cecilie Krabbe, +45 93565911, cecilie.krabbe@sund.ku.dk